praktický průvodce čajem

Následující pořadí je postavené na zkušenosti, jak si lidé obvykle zvykají na chuť různých čajů. Samozřejmě si můžete zvolit vlastní cestu. Uvedené pořadí neznamená, že první čaje jsou horší a poslední čaje jsou ty nejlepší, spíš jsou řazeny od obvyklejších chutí k méně obvyklým.

i) Začněte černými čaji – jemný Sikkim SF a pak výrazný Assam.

ii) Zkuste první sklizeň Darjeeling nebo Nepal. Mají v sobě něco ze zelených i černých čajů a navíc přidávájí něco navíc – typickou kořenitou chuť.

iii) Přejděte na zelené čaje Zhen Mei je základní zelený čaj s mírnější svíravostí, Bi luo chun je rocková hvězda zelených čajů s jemnou, ale výraznou chutí.

iv) Zkuste jasmínový čaj – Yin Hao, zelený čaj hluboce provoněný jasmínem nebo Wulong, s příjemnou máslovou chutí.

v) Je čas přejít na ´japonce´. Na ně si lidé obvykle nejdéle zvykají. Asi je to výraznou chutí moře, která je pro nás netypická. Sencha je jemnější, Bancha má zase přirozeně málo kofeinu a hodí se před spaním.

 

Ráno
i) Darjeeling nebo Nepal First Flush – jednoznačně nejlepší volba. Střední hladina kofeinu. Výraznější chuť než u zelených čajů, ale ne tak silná jako u černých čajů. Typická kořenitá chuť.  Není třeba je sladit, takže se vyhnete přijímání prázdných kalorií hned po ránu.

ii) Assam – ranní klasika. Intenzivní chuť a vůně. Vyšší hladina kofeinu. Je robustní, takže lze zjemnit mlékem a pořád si udrží svůj charakter. Výborně se k němu hodí cukr nebo citrón.

iii) Sikkim Second Flush – jemnější varianta černého čaje. Cukr a citrón v pohodě. Mléko už jeho chuť rozředí.

 

Večer/Noc
i) Bancha – ideální společník do postele. Přirozeně nízká hladina kofeinu (jako kompromis je méně jemný než Sencha). Tak si můžete si dopřát čaj i před spaním.

ii) Druhý nebo třetí nálev Zhen Mei, Bi luo chun, Sencha, Yin Hao.

Trik na večer: ´Večerní´ verzi si můžete připravit i z ještě nezalévaného čaje. Většina kofeinu se vyloučí během první minuty. Tento nálev vylejete! Ano, je to škoda, ale je to lepší než se do dvou do rána mlátit na posteli a koukat do stropu. Takže vylít, bez pocitu viny. Druhý nálev bude mít pořád dobrou chuť, ale výrazně méně kofeinu.

 

Čaj k jídlu
i) Sencha – ne nadarmo je to nejoblíbenější čaj v Japonsku. Neruší chuť téměř žádného jídla a navíc k němu přidává další rozměr.

ii) Zhen Mei – neutrální varianta vhodná ke všemu; i s cukrem a citrónem

iii) ledový Sikkim s cukrem a citrónem

 

Digestiv po jídle (místo espressa)

Assam v malém objemu s cukrem – inspirace Istanbulem, ale s výrazně kvalitnějším čajem.

 

Soustředěná práce/relaxace/meditace
i) Yin Hao – jednoznačný favorit. Nejkvalitnější zelený čaj hluboce provoněný jasmínovými květy.

ii) Sencha nebo Bi luo chun – když není chuť na jasmín, tak tohle je druhá varianta.

iii) Wulong – pokud chcete změnu.

 

Čaj pro uhašení žízně
i) Zhen Mei – ideální čaj pro pití ve velkých objemech. Přijatelně nízká hladina kofeinu. Mírnější svíravost než je typická pro zelené čaje. Teplý, studený, bez/s cukrem a citrónem

ii) Sencha – jemnější a chuťově rafinovanější varianta.

iii) Bancha – nízkokofeinová varianta.

iv) Sikkim s cukrem a citrónem jako zástupce černých čajů.